اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

حقارت جنگ و عظمت رمضان

  • کد خبر: ۲۱۷۳۵۳
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
حقارت جنگ و عظمت رمضان
توضیح عکاس خبرگزاری فرانسه بر عکسی که در روز اول ماه رمضان در غزه ثبت کرده کوتاه و به این شرح است: «خانواده فلسطینی الناجی در حال خوردن افطاری در میان خرابه‌های خانه خود در دیرالباح هستند!».

توضیح عکاس خبرگزاری فرانسه بر عکسی که در روز اول ماه رمضان در غزه ثبت کرده کوتاه و به این شرح است: «خانواده فلسطینی الناجی در حال خوردن افطاری در میان خرابه‌های خانه خود در دیرالباح هستند!».

اما در همین شرح کوتاه چند واژه مهم وجود دارد که هر کدام جهانی از معنا را در روز‌های معاصری که می‌گذرانیم پشت خود پنهان دارند.
حدود پنج ماه از شروع جنگ غزه می‌گذرد و تا به امروز حدود ۳۰ هزار انسان در این جدال بی رحمانه کشته شده اند و چندبرابر آن خانواده‌هایی در وضعیت بسیار وخیمی به سختی زندگی را ادامه می‌دهند. هنوز چند روزی از تیراندازی سربازان صهیونیستی به مردمی که برای دریافت غذا به کاروان کمک‌های بشردوستانه مراجعه کرده اند بیشتر نمی‌گذرد ودرمیان این فضای داغ دار و تلخ، ماه رمضان بر ساکنان این منطقه، چون دیگر مناطق مسلمان نشین دنیا طلوع کرده است.

عکس پیش رو در دراماتیک‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد و بیننده را با داستانی سوررئال، گرچه حقیقی و تلخ روبه رو می‌کند.

خانواده فلسطینی (ناجی) بر تلی از مخروبه‌های باقی مانده مسکنشان نشسته اند و دور یک میز کوچک روزه خود را افطار می‌کنند. یک سو چهره خراشیده و تقریبا نابود شده فیزیکی خانه، یک سو افرادی که نزدیک به هم با لبخند این آیین مذهبی را به جا می‌آورند. این لحظه ثبت شده تمام معنای کلاسیک فضایی به اسم خانه را به بازی گرفته است. عکس تلاش پیروزمندانه و استقامت جانانه‌ای را در برابر ناامیدی و شکست نشان می‌دهد. لبخند افراد خانواده ناجی و ارتباط گرم در حال تبادل چشمی بین آن‌ها دور سفره کوچک افطاری شان آن قدر قدرتمند است که در این قاب کاملا زمختی و نابودکنندگی جنگ و کسانی که بانیان و باعثان آن هستند را به تحقیر کشانده است.

برخی آیین‌ها و رسوم، چه آن‌هایی که ریشه فرهنگی و اقلیمی دارند مثل نوروز ما ایرانیان و چه آن‌هایی که از مخزن اعتقاد مذهبی برمی خیزند مثل ایام روزه داری ماه رمضان، می‌توانند به عمق تاثیرگذاری فراتر و بیشتری از تعریف شناخته شده خودشان برسند. از نظر نگارنده عکس حاضر و افطاری خانواده فلسطینی گواه بر چنین کارایی و تأثیرگذاری است. رمضان باعث شده است معنای ایمان، خانواده، باهم بودن و امید وجه پررنگ تری پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->